Værdigrundlag

Værdigrundlag for Tove Ditlevsens Skole

Faglighed med kreativitet

På Tove Ditlevsen Skole ønsker vi en faglighed, der motiverer og stimulerer den enkelte elevs potentialer. Den bedste læring skaber vi gennem deltagelse og oplevelser med forskellige undervisningsformer, der aktiverer elevernes engagement og kreativitet. Vi ser forskellighed som en styrke og et grundlag for at tilegne sig ny viden og nye erfaringer.

Det globale i det lokale

På Tove Ditlevsens Skole forholder vi os åbent, reflekterende og analyserende til samfundet, miljøet og klimaet  – lokalt såvel som globalt. Skolen skal medvirke til mellemfolkelig forståelse gennem møder med forskellige befolkningsgrupper og fremmede kulturer. Med udgangspunkt i vores nærmiljø ønsker vi på skolen at skabe viden om og tryghed i mødet med det fremmede og ukendte.

Ide

Anerkendende skolemiljø

På Tove Ditlevsens Skole ser vi høj faglighed og trivsel som to ligeværdige dele i et godt skoleliv. Et godt psykisk arbejdsmiljø på lærerværelset, i klasserne og på skolen generelt motiverer eleverne, lærerne og fællesskabet. Vi ønsker en omgangsform, hvor den enkelte skal føle sig anerkendt, respekteret og mødt med forståelse. Vi ønsker en demokratisk skole, der lytter til elevernes ønsker, er åben for nye ideer og giver eleverne reel indflydelse. Vi ønsker, at de fysiske rammer skal være i orden med funktionelle og rare undervisningslokaler.

Ligeværdigt samarbejde

På Tove Ditlevsens Skole ser vi skabelsen af en god skole som et fælles projekt, hvor alle er ligeværdige til at byde ind, og hvor rollefordelingen er klar. Vi forventer at forældrene deltager aktivt i barnets skoleliv, er samarbejdspartnere omkring klassens trivsel og forholder sig til skolens værdigrundlag.