Introduktion
Skolereformen stiller krav om etablering af skole-hjem-samarbejdsprincipper. Skole-hjemsamarbejdet skal understøtte reformens målsætninger om at øge folkeskolens generelle attraktivitet samt de faglige og sociale målsætninger. Det understreges i reformen, at forældrene er en ressource, som skal bidrage til skolens virke.
Mål
Målet med skole-hjem-samarbejdet er at
- have en åben og relevant involvering af forældre
- skabe en tydelig forventningsafstemning, også af roller og funktioner
- have et åbent, konstruktivt og gensidigt højt informationsniveau og en åben og respektfuld dialog
- aftaler overholdes og munder ud i konstruktive og holdbare løsninger, der tilgodeser elevernes læring og udvikling
- alle parter ser hinanden som aktiver i udviklingen af eleverne, skolen og de fællesskaber, den rummer
- skole-hjem-samarbejdet finder sted, når det er relevant
Tiltag
Tiltagene for skole-hjem-samarbejdet består af:
- Et forældremøde i starten af skoleåret, hvor lærerne og pædagogerne informerer om aktiviteter for året, klassens mål, elevteamsamarbejde, skole-hjem-samarbejdet mv. desuden skal forældrene danne klasseråd og vælge forældrerepræsentanter.
- To forældre- elevsamtaler á 20 min varighed. Meddelelsesbogen udfærdiges sammen med eleven inden inden mødet.
- Et forældremøde i løbet af skoleåret, hvor elever deltager, med udgangspunkt i et socialt arrangement.
- Møder i klasserådet efter behov, hvor lærere og pædagoger kan deltage.
- Møder i kontaktrådet, hvor alle skolens kontaktforældre inviteres til, og hvor forældrene forinden kan give input til møderne gennem kontaktforældrene. Kontaktrådet består af kontaktforældre, skolebestyrelsen og ledelsen.
- Behovssamtaler. Udover ovenstående har både skole og hjem mulighed for behovssamtaler igennem året.
Forældremøder og elevsamtaler holdes kl. 8:00 - 18:00, elevsamtaler. skal undgå at være mellem kl. 10:00 - 14:00
Derudover kan både skole og hjem bede om individuelle samtaler.
Vedtaget i skolebestyrelsen 08.02.2023. Princippet skal evalueres om et år.