Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
logo
Mobil menu

Princip for skole-hjem-samarbejde

logo

Princip for skole-hjem-samarbejde

Princippet bygger på Folkeskolens formålsparagraf (Princip for skole-hjem-samarbejde

Princippet bygger på Folkeskolens formålsparagraf https://www.uvm.dk/folkeskolen/folkeskolens-maal-love-og-regler/om-folk… og skolens værdiregelsæt https://tds.aula.dk/om-skolen/vaerdigrundlag

 

Målet med dette princip er at fremme et samarbejde mellem skole og hjem, som bygger på gensidig tillid, respekt og åbenhed.

 

Hvis forældre og elever skal kunne leve op til Folkeskolens formålsparagraf, er det vigtigt, at de kan følge med i skolens arbejde med eleverne, de skal vide, hvad de kan forvente af skolen, og hvad skolen forventer af dem.

 

Det skal understreges, at forældrene er en ressource, som skal bidrage til skolens virke. 

Mål

Målet med skole-hjem-samarbejdet er, at

  • have en åben og relevant involvering af forældre

  • skabe en tydelig forventningsafstemning, også af roller og funktioner

  • have et åbent, konstruktivt og gensidigt højt informationsniveau og en åben og respektfuld dialog

  • aftaler overholdes og munder ud i konstruktive og holdbare løsninger, der tilgodeser elevernes læring og udvikling

  • alle parter ser hinanden som aktiver i udviklingen af eleverne, skolen og de fællesskaber, den rummer

  • skole-hjem-samarbejdet finder sted, når det er relevant

Tiltag

Tiltagene for skole-hjem-samarbejdet består af:

  • Et forældremøde i starten af skoleåret, hvor lærerne og pædagogerne informerer om aktiviteter for året, klassens mål, elevteamsamarbejde, skole-hjem-samarbejdet mv. Desuden skal forældrene danne klasseråd og vælge forældrerepræsentanter. 

  • To forældre-elevteamsamtaler med dansk og matematiklæreren, som ligger hhv. i starten af skoleåret og efter påske. Der er afsat 20 minutter til hver samtale. Meddelelsesbogen sendes til forældrene inden samtalen. 

  • For at involvere eleven, er der en lærer/elevsamtale inden samtalen.

  • Mindst et elev-forældremøde i løbet af skoleåret med et socialt fokus.

  • Møder i klasserådet efter behov, hvor lærere og pædagoger kan deltage i op til to møder årligt.

  • To årlige møder i kontaktrådet, hvor alle skolens kontaktforældre inviteres, og hvor forældrene forinden kan give input til møderne gennem kontaktforældrene. Kontaktrådet består af kontaktforældre, skolebestyrelsen og ledelsen.

  • Behovssamtaler: Udover ovenstående har både skole og hjem mulighed for behovssamtaler igennem året.

Forældremøder og elevsamtaler kan holdes i tidsrummet kl. 8:00 - 19:00, dog skal kl. 10:00 - 14:00 undgås af hensyn til forældre.

Derudover kan både skole og hjem bede om individuelle samtaler.

Princip for meddelelsesbogen

Meddelelsesbogen bruges mindst to gange om året før den obligatoriske elev/forældresamtale. 

Meddelelsesbogens indhold skal være kort og indeholde fagene dansk og matematik samt den sociale trivsel for indskolingen. For mellemtrinnet føjes naturfag og engelsk til. I udskolingen skal alle fag indgå.

Til meddelelsesbogen bruges platformen Aula. 

Princip for skoleudviklingssamtalen

Til samtalen deltager to forældrevalgte medlemmer af skolebestyrelsen, to elevrepræsentanter, to medarbejdere valgt blandt personalet samt ledelsen. 

De udvalgte drøftelsespunkter fremlægges i skolebestyrelsen inden samtalen

og skolens værdiregelsæt (link til dette).

 

Målet med dette princip er at fremme et samarbejde mellem skole og hjem, som bygger på gensidig tillid, respekt og åbenhed.

 

Hvis forældre og elever skal kunne leve op til Folkeskolens formålsparagraf, er det vigtigt, at de kan følge med i skolens arbejde med eleverne, de skal vide, hvad de kan forvente af skolen, og hvad skolen forventer af dem.

 

Det skal understreges, at forældrene er en ressource, som skal bidrage til skolens virke. 

Mål

Målet med skole-hjem-samarbejdet er, at

  • have en åben og relevant involvering af forældre

  • skabe en tydelig forventningsafstemning, også af roller og funktioner

  • have et åbent, konstruktivt og gensidigt højt informationsniveau og en åben og respektfuld dialog

  • aftaler overholdes og munder ud i konstruktive og holdbare løsninger, der tilgodeser elevernes læring og udvikling

  • alle parter ser hinanden som aktiver i udviklingen af eleverne, skolen og de fællesskaber, den rummer

  • skole-hjem-samarbejdet finder sted, når det er relevant

Tiltag

Tiltagene for skole-hjem-samarbejdet består af:

  • Et forældremøde i starten af skoleåret, hvor lærerne og pædagogerne informerer om aktiviteter for året, klassens mål, elevteamsamarbejde, skole-hjem-samarbejdet mv. Desuden skal forældrene danne klasseråd og vælge forældrerepræsentanter. 

  • To forældre-elevteamsamtaler med dansk og matematiklæreren, som ligger hhv. i starten af skoleåret og efter påske. Der er afsat 20 minutter til hver samtale. Meddelelsesbogen sendes til forældrene inden samtalen. 

  • For at involvere eleven, er der en lærer/elevsamtale inden samtalen.

  • Mindst et elev-forældremøde i løbet af skoleåret med et socialt fokus.

  • Møder i klasserådet efter behov, hvor lærere og pædagoger kan deltage i op til to møder årligt.

  • To årlige møder i kontaktrådet, hvor alle skolens kontaktforældre inviteres, og hvor forældrene forinden kan give input til møderne gennem kontaktforældrene. Kontaktrådet består af kontaktforældre, skolebestyrelsen og ledelsen.

  • Behovssamtaler: Udover ovenstående har både skole og hjem mulighed for behovssamtaler igennem året.

Forældremøder og elevsamtaler kan holdes i tidsrummet kl. 8:00 - 19:00, dog skal kl. 10:00 - 14:00 undgås af hensyn til forældre.

Derudover kan både skole og hjem bede om individuelle samtaler.

Princip for meddelelsesbogen

Meddelelsesbogen bruges mindst to gange om året før den obligatoriske elev/forældresamtale. 

Meddelelsesbogens indhold skal være kort og indeholde fagene dansk og matematik samt den sociale trivsel for indskolingen. For mellemtrinnet føjes naturfag og engelsk til. I udskolingen skal alle fag indgå.

Til meddelelsesbogen bruges platformen Aula. 

Princip for skoleudviklingssamtalen

Til samtalen deltager to forældrevalgte medlemmer af skolebestyrelsen, to elevrepræsentanter, to medarbejdere valgt blandt personalet samt ledelsen. 

De udvalgte drøftelsespunkter fremlægges i skolebestyrelsen inden samtalen