Lukkedage 2024

Orientering om lukkedage i Københavns Kommunes institutioner 0-9 år

I 2024 har KKFOen lukket:

• 25, 26. og 27 marts: (Påskeferie)

• 27, 30 og 31. december (Juleferie)

• 10.maj (dagen efter Kr. Himmelfart)

Alle institutioner til børn 0-9 år i Københavns Kommune kan afholde op til 7 lukkedage. Placeringen af lukkedagene besluttes i skolebestyrelsen og kan placeres på dage, hvor fremmødet af børn i forvejen er lavt.

Udover disse 7 dage holder alle institutioner til børn mellem 0-9 år lukket d. 5. juni (Grundlovsdag) og d.24. december (juleaftensdag).

Placering af lukkedage – lavt fremmøde

Der må kun afholdes lukkedage på dage med lavt fremmøde – det vil sige på dage, hvor mange forældre i forvejen holder fri. Det kan f.eks. være mellem jul og nytår eller på den indeklemte fredag efter Kristi Himmelfartsdag eller i andre ferieperioder. I Københavns Kommune defineres lavt fremmøde ved, at maksimalt 45% af det samlede antal børn har behov for pasning. Det er ledelsen i institutionen, der vurderer, på hvilke dage der kan forventes at være lavt fremmøde. Vurderingen skal være saglig, og skal afspejle forældrenes reelle pasningsbehov. Placeringen af lukkedagene besluttes i skolebestyrelsen.

Alternativ pasning

Har I behov for pasning, når der bliver afholdt en lukkedag, vil I blive tilbudt alternativ pasning. Hvis I har behov for pasning i lukkedagene, skal I give ledelsen besked i god tid. Der stilles ikke alternativ pasning til rådighed, når KKFO'en holder lukket den 5. juni og den 24. december.

Find flere informationer om lukkedage i daginstitutioner og fritidsinstitutioner i Københavns Kommune her